Olcsó WRC-kkel és kétnapos vb-futamokkal lehetne megmenteni a sportot, legalábbis a gyártók és az FIA elképzelése szerint, pedig lenne rá más megoldás is.
A múlt héten tanácskozott az FIA és a rali világbajnokság kereskedelmi jogainak birtokosa a 2017-től bevezetendő új műszaki szabályokról, ám az ülésről csak annyi szivárgott ki, hogy nagyon előre mutató volt, de döntés nem született.
A legtöbben a jelenlegi R5-ös autókra épülő WRC-ket jósolnak, ám a gyártók számára sokkal fontosabb lenne, hogy a költségeiket csökkenteni tudják, amire ésszerű és fájó javaslatot egyaránt tettek.
Yves Matton a Citroën Racing vezetője például üdvözölte az R5-re épülő WRC-k gondolatát, de csak akkor, ha a költségeket az FIA kordában tudja tartani. „A Szuper–2000-es autókkal már egyszer ezt végigcsináltuk. 200 ezer euróval indultunk, aztán három év múlva már 300 ezer euróba kerültek az autók. Az R5 180 ezerről indult és már most 200 ezernél tartunk. Oké, ez nem túl nagy különbség, de ha azt mondjuk, hogy az R5 lesz a gyári versenyautó, akkor az FIA-nak kell megakadályozni a költségek emelkedését.”
A jelenlegi WRC-k ára kb. 400 ezer euró, amelyet az R5-ösökkel meg tudnának felezni.
Matton elképzelésével Carlos Barbosa, az FIA rali vb-szekciójának vezetője is egyetért. „Megfizethető autóra van szükség és meg kell akadályoznunk, hogy a szabály olyan kiskapukat hagyjon a gyártóknak, amellyel például vékonyabb üveget használhatnak az autóikba. Egyedül a gyári csapatok engedhetnek meg maguknak ilyen felesleges költségeket.”
Vagy még ők sem, hiszen Matton nem csak az autók árát, a versenyzés költségeit is szeretné a felére csökkenteni. „A versenyek formátumát is meg kell változtatni. Kezdhetnénk csütörtök reggel a gépátvétellel, esete a ceremoniális rajttal és vasárnap este mindenki haza mehetne. Ha két-három nappal lerövidítjük a versenyeket, akkor az már jelentős megtakarítás. Ha vasárnapra marad egy rövid szakasz, az még belefér, de ha negyven kilométert autózunk, akkor vasárnap estére nem tudjuk haza juttatni a csapatot, annak nincs sok értelme.”
Barbosa ezzel a kijelentéssel is egyet ért: „A kétnapos versenyek a rendezők számára is megtakarítást jelentenek és a szurkolóknak is könnyebb a versenyt követni. Mások számára a rali viszont a kalandról és a kihívásról szól, ami hosszabb versenyeket igényel. Meg kell néznünk, hogy milyen kompromisszumot tudunk kötni ebben a kérdésben.”
Máshol látja a problémát a Subaru egykori gyári csapatának a vezetője és a rali vb kereskedelmi jogainak egykori birtokosa, Dave Richards. „Ha a rali világbajnokságnak igazi értéket adsz, akkor a gyártók itt költik el a pénzüket, de ehhez vonzóvá és befektetésre érdemessé kell tenni a sportot.”
Vagyis nagyobb publicitást kell adni neki. Az a hír járja, hogy a gigaköltségvetéssel érkező Volkswagen nem nagyon elégedett azzal az értékkel, amit a világbajnoki címmel együtt kaptak, és többször is kritizálták a rali vb promótőrét, hogy nem tesz eleget a sport népszerűsítéséért.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: