„A jelenlegi rali-világbajnokság inkább nevezhető Európa-bajnokságnak két dél-amerikai versenyével, ami elég kevés ahhoz, hogy a világot definiáljuk” – állítja Famin. „A ralikrossz-vb sokkal vonzóbb az argentin, a kanadai, a török és talán az orosz futammal. Ez sokkal kedvezőbb megoldás a számomra. A rali-világbajnokság jövője pedig elég komplikált.”
Hát, hát. Famin nem lehet túl jó földrajzból, mert Mexikó semmiképp sem Dél-Amerika, legfeljebb Latin-Amerika, Ausztráliát – mert hogy a rali-vb-nek ott is van tengerentúli futama – végképp nem lehet Dél-Amerikához sorolni.
Hogy Kanada mennyivel jobb egy bajnokságnak, mint Mexikó, azt nem tudom, végül is egyik sem az Egyesült Államok, ahova minden sorozat vágyik. Hogy Törökország miért reprezentálja jobban a világot, mint Ausztrália, azt végképp nem értem, de mindegy is, menjünk tovább, mert Faminnek van elképzelése a jövőről is.
„Az R5-ös autók használata a WRC-kkel szemben kisebb költségvetést jelent, mint ahogyan a háromnapos (két versenynap) formátum és néhány fejlődő országokban rendezett verseny szintén előnyösen hangzik.”
A nagyobb probléma azonban nem ez.
Ezzel viszont mélységesen egyetértünk. De!
A ralikrossz-vb ezen a téren tény, hogy jobban teljesít, amióta az IMG tavaly átvette a kereskedelmi jogokat az Eb-n, úgy felrántotta a ralikrosszt, hogy az pillanatok alatt maga alá gyűri a rali-vb-t. Ki látott rali-vb közvetítést mostanában? Hajnal fél egykor? Vagy akkor se? És ki látott ralikrossz-vb élő közvetítést vasárnap délután négy és hat között? Hát ez a nagy különbség.
A De viszont ott van, hiszen az elmúlt hónapokban mást sem hallottunk a rali-vb-ről, csak hogy komoly változások előtt áll a sportág. Az FIA részéről a költségek felezéséről hallani, ami mindjárt csak 20 millió eurós (6 milliárdos) éves költségvetést eredményez. A Famin által követelt R5-ös autók szinte biztosra vehetők. És ahogy tegnapi cikkünkben Dave Richards kifejtette: „Ha a rali-világbajnokságnak igazi értéket adsz, akkor a gyártók itt költik el a pénzüket.”
Ha tehát az év végén az FIA költséghatékony WRC-kkel áll elő (2017-re), és ha végre a rali-vb promótőre is megembereli magát és a tévében is eladható sporttá alakítja a sorozatot, akkor itt lesz a Peugeot.
De addig is lesz dolga bőven a Peugeot Sportnak, mert a rali-Eb-n és a ralikrossz-vb-n használt új 208-asok egyelőre többször állnak meg, mint érnek célba. Ilyen technikával pedig a ralikrossz-vb-n sem fogják legyőzni a Volkswagent, hiába van törökországi futam.