Kíváncsiak rá, mire valók az egyes kütyük és kapcsolók egy DTM versenyautóban? A RallyCafe/DTM blog a Hungaroringen utánajárt, hogyan működik a bajnok Mike Rockenfeller kormánya és autója.
A RallyCafe/DTM blog kérésére az Audi francia versenyzője, Adrien Tambay elmagyarázta, mire valók az egyes gombok és kapcsolók a bajnok Mike Rockenfeller (meg Tambay, Ekström, Molina és társaik) kormányán az Audi RS5 DTM versenyautóban.
Alap, hogy a kormány mögött, hátul található két fül közül a jobb oldali „pofozgatásával“ felfelé, a bal oldalival lefelé tudunk váltani – kezdte Adrien Tambay. – Ez a fekete gomb a kormány tetején a rádió gombja, mind közül talán a legfontosabb. A versenyzők folyamatos rádiókapcsolatban vannak a mérnökökkel. Mivel a DTM-ben nincs telemetria, minden adatot egy SD-kártyán tárolnak, amit az edzések és a verseny után letöltenek a mérnökök. De a kétirányú kommunikáció – az autó és a depófal, illetve a depófal és az autó között – megengedett, amit ki is használunk.
A fehér a rögzítőfék gombja, ezt a rajt előtt használjuk, hogy ne guruljon el az autó. A sárga gomb megnyomásával tudunk inni, általában másfél-két liter vizet fogyasztunk a versenyen. A folyadék-utánpótlás nagyon fontos, hiszen egy melegebb versenyen akár 3-4 kilót is fogyhatunk.
Az alsó fekete gomb szabályozza az ablaktörlőt – két hete, Oscherslebenben elég sokat kellett használnunk. A kék gomb (Flash) a reflektor kapcsolója, ezt akkor használjuk, ha fel akarjuk hívni az előttünk haladó pilóta figyelmét, hogy előzni szeretnénk. Tavaly óta a DTM autókban is van DRS (állítható hátsó szárny – a szerk.). Ezt akkor használhatjuk, ha 2 másodpercen belülre megközelítjük az előttünk haladót, de az F1-gyel ellentétben nem csak a DRS-zónában, hanem a kör további részében bármikor.
A jobb oldalt, alul lévő zöld (Neutral) gombbal tesszük üresbe a váltót a rajt előtt és a kerékcsere alatt. A fehér (Reset) gombot csak akkor szabad megnyomni, ha nagy baj van, mert lenullázza az elektronikai rendszert és így leállítja a motort.
A piros gombnak (Starter) a rajtnál van jelentősége, illetve a kerékcsere utáni újraindulásnál. A jobb hüvelykujjunknál látható süllyesztett gomb (Pitspeed) a limiter gombja, hogy ne lépjük túl a 60 km/órás megengedett sebességet a boxutcában.
Jobb oldalt, felül látható a Caliper gomb. A szabályok előírják, hogy a fékeket csak a menetszél hűtheti, de biztonsági okokból a féknyerget vízzel is lehet hűteni. Ezt a versenyző szabályozza a fekete gomb megnyomásával. Emiatt egy külön 5 literes víztartály található minden autóban, a pilótaülés mögött. A fékerő-elosztást menet közben szoktuk állítani, a középkonzoltól jobbra látható sárga színű tekerővel.
A műszerfal tetején látható kis kijelzőn kapunk meg mindenféle fontos információt, a motor fordulatszámától kezdve a sebességfokozaton át addig, hogy engedélyezte a DRS-t a versenyigazgatóság, illetve, ha baleset (sárga vagy piros zászló) van a pályán.
A DTM versenyautókban három pedál van: jobb oldalt a gázpedál, középen egy nagy fékpedál és bal oldalt a kuplungpedál. Utóbbit kizárólag a rajtnál és a boxkiálláskor használjuk, mivel maga a váltás elektronikusan történik.