Több mint 3000 kilométer egy liter benzinnel? Ilyen autót akarok! Annak az öt magyar csapatnak a tagjai, amelyek részt vesznek a Shell Eco Marathon jövő heti, rotterdami versenyén, tudják, hogy kell ezt csinálni. A kecskeméti GAMF célja: megverni a világbajnok francia csapatot, ami 20 éve senkinek sem sikerült.
Négy magyar egyetem és egy középiskola csapata vesz részt a Shell Eco Marathon Europe 30. versenykiírásán, a hollandiai Rotterdamban. A cél: olyan járművet építeni, amely a leghosszabb távot tudja megtenni egy liter üzemanyag, vagy 1 kilowattórának (kWh) megfelelő energiamennyiség felhasználásával. A Kecskeméti Főiskola GAMF kara mellett győri Szent István Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem Műszaki Kara, az Óbudai Egyetem és a szintén kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola is saját tervezésű és építésű járművet indít, különböző kategóriákban.
Eddig a kecskeméti GAMF csapata büszkélkedhet a legnagyobb sikerekkel. Céljuk, hogy idén felülmúlják saját rekordjukat, az 1 liter benzinnel megtett 3082 kilométert, amit tavaly nyáron értek el Nokiában (naná, hogy Finnországban). A negyedik éve fejlesztett Megaméter IV. hátsókerékhajtású és -kormányzású, elöl kettő, hátul egy speciális könnyített kerékkel. (Ez az építési mód egyébként valamennyi energiatakarékos járművet jellemzi). „Idén a rotterdami pálya megváltozott haladási iránya jelenti számunkra a legnagyobb kihívást, erre új stratégiát kellett kidolgoznunk” – árulta el Vaczkó Daniel, a csapat vezetője. Nagy kihívás előtt áll a gárda új pilótája, a zsokétermetű Kovács Viki is, akinek ez lesz az első Eco Marathonja. „Régebben zavart a termetem, de most már nagyon tetszik, hogy egyedül én férek be ebbe az autóba” – mondja mosolyogva Viki.
A GAMF csapatának egyébként azért volt szüksége új pilótára, mert az eredeti „ideális fenékformájú szöszi” olyan volt, mint Kimi az F1-es Lotusban: nem nagyon szerette, ha beszélnek hozzá a csapatrádión. Nem is reagált szinte semmire, a féktávra sem, tavaly Toulouse-ban összetörte a drága járgányt…
A GAMF rekorder csapata (b-j): Jakab Mária pénzügyi vezető, Kutasi Zoltán tanszéki mérnök, Kovács Viktória pilóta és Vaczkó Dániel csapatvezető
Az Eco Marathon örökös bajnoka amúgy egy francia csapat, amelynek Microjoule nevű autóját az elmúlt 20 évben senki sem tudta legyőzni. Ez az egyetlen elsőkerék-kormányzásos jármű. A szervezők a hátsókerék-kormányzás veszélyességére hivatkozva a jövő évtől kötelezővé akarják tenni ezt a technikát, ami azt jelenti, hogy az összes magyar csapatnak újra kell gondolnia a koncepciót, át kell építeni a járgányokat.
Az abszolút rekorder japán csapat egyébként nem lesz ott a viadalon. A japánok eddig egyszer utaztak el Rotterdamba, 4000 kilométert tettek meg egyetlen liter etanollal, felállították a világrekordot és hazamentek.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: